lördag 25 september 2010

20 timmars arbetsdag

Klockan 04.00 lämnar vi kajen i Smögen. Knappt en timme senare åker trålen och fisket börjar. Efter cirka 12 timmars fiske undrar jag lite försiktigt hur länge de tänkte fiska.
- Det beror väll på det, blir svaret.
Ytterligare 8 timmar senare, efter 20 timmar till sjös lägger vi till vid kajen igen. Jag kliver iland och är nära att ramla omkull på den jämna asfalten. Efter 20 timmar på havet är mitt balanssinne helt urballat och fattar inte vad som händer när jag går på ett underlag som inte rör sig.
Fiskarna tar iland fångsten och säger snabbt adjö. Fyra timmar senare börjar nämligen en ny arbetsdag för dem.

På bild:
När trålen ska tas upp vet alla måsar och trutar att det snart blir krubb och de samlas runt båten.

4 kommentarer:

Therese Jahnson sa...

fin bild !

Margareta sa...

det här blir bra tor!

Anonym sa...

DET FINNS BARA EN TOR JOHNSSON!!!
skulle Almtumas klack ropat.
ibland väljer man att visa det som är motsatsen till det egentliga innehållet i en berättelse för att sköjja.
dock tycker jag detta är musik, himlamusik skulle Raimo uttryckt det.
hoppas du gick som en rutti sjöman när du stegade av båten, bredbent och med fiskfjäll innanför tröjan.

Anonym sa...

instämmer!