torsdag 15 december 2011

Kungligt fjäskande


Framför mig står Prins Carl Philip och håller i något som är förvillande likt ett metallrör. Röret ska dock föreställa en exklusiv vas med en prislapp på 30 000 kr, designad av honom själv.

Jag befinner mig på en pressvisning av prinsens nya silverservis. Hela det cirka 30 personer starka uppbådet av journalister fjäskar och ler och säger hur fint de tycker allt är, men när prinsen inte hör fnissas det rullas med ögonen över prinsens tafatta försök att designa. Det fnissas också, ja till och med morras, över prinsens extremt låga verbala förmåga och hans nästan retarderade framtoning.
Visst har journalisternas attityd förändrats en hel del gentemot kungahuset sedan boken "Den ofrivillige monarken", men fjäskandet är fortfarande påtagligt. Anledningen till det är att man vill stå på god fot med kungahuset och bli inbjuden på nästa jippo. För blir man svartlistad av kungahuset blir det svårt att tjäna pengar på Sveriges alla rojalister som trånar efter att se vad deras älskade prinsar och prinsessor har för sig.
Jag frågar mig om monarkin skulle överleva om journalistkårens lismande upphörde.

Inga kommentarer: