måndag 20 februari 2012

Mitt nya liv

Efter 2,5 år som student på Nordens fotoskola kan jag nu titulera mig diplomerad bildjournalist. Efter en ganska känslofylld avslutningsfest på skolan är jag nu på Upsala Nya Tidning. Känns både bra att dåligt att tänkas på att min tid som student nu är över. Jag kommer sakna klasskamraterna och det stora angagemanget för bildjournalistik som fanns runt mig hela tiden, men samtidigt känns det skönt att slippa den prestationsångest som hela tiden låg över en under skoltiden.

En annan grej som har hänt är att jag varit med och vunnit guld i den världsomspännande formtävlingen arrangerad av Society for News Design, SND. I klassen ”Breaking News” för rapporteringen om terrordåden i Norge i somras. Jag sommarvikade då som bildredaktör på SvD som priset gått till. Motiveringen löd bland annat: “This is one of the best pieces of breaking news coverage we’ve ever seen. It could be held up as a template for how to handle a breaking news story...”. Se tidningen här.

En bild från ett av de första jobben jag gjorde som diplomerad bildjournalist. Uppsala spöade Västerås på hemmaplan.

3 kommentarer:

Pontus sa...

Fint med snö. Det är lite som regn. Blir alltid bra på bild.

Vilhelm sa...

Fan vad schysst med designtävling! grattis!

viktor t sa...

grattis till ditt nya liv...!